Miksi puhelinliittymät kannattaa kilpailuttaa säännöllisesti?
Moni maksaa puhelinliittymästään turhaan liikaa tai vaihtoehtoisesti pitää liittymää, joka sisältää itselle hyödyttömiä palveluita tai ominaisuuksia. Esimerkiki nykyään harva tarvitsee suurta tekstiviestipakettia.
Puhelinliittymien sisältö ja hinnat saattavat muuttua tiheään tahtiin. Operaattorien välinen kilpailu asiakkaista on kovaa, ja juuri sen vuoksi liittymien kilpailuttamisesta ja vertaamisesta on hyötyä.
Tässä artikkelissa perehdymme puhelinliittymien kilpailuttamiseen, mitä hyötyä siitä on ja mitä liittymien vertailussa kannattaa ottaa huomioon.
Mitä hyötyä puhelinliittymän kilpailuttamisesta on?
Puhelinliittymiä ja erilaisia liittymäpaketteja on tarjolla runsain mitoin. Puhelinliittymien hinnoissa voi olla merkittäviä eroja, mutta eri liittymäpakettien hintojen ja ominaisuuksien tulkitseminen voi tuntua hankalalta, sillä operaattorit saattavat ilmoittaa ne eri tavoin.
Puhelinliittymien kilpailuttaminen on hyvä keino vertailla eri liittymiä ja siten löytää omiin tarpeisiin sopiva, mahdollisimman edullinen puhelinliittymä. Kilpailuttaminen voi myös auttaa ymmärtämään operaattoreiden hinnoittelua ja liittymiin kuuluvia palveluita, ja siten auttaa välttämään liittymää, jossa on itselle turhia palveluita.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) huhtikuussa 2023 julkaiseman tutkimuksen mukaan puhelinliittymien kilpailuttaminen hyödyttää kaikkia – myös niitä, jotka eivät kilpailuta. Kilpailu asiakkaista on operaattorien välillä kovaa, ja puhelinliittymien kilpailuttamisen yleisyys pääsääntöisesti laskee hintoja, mikä näin hyödyttää kaikkia kuluttajia.
Kilpailuttamalla voi siis sekä säästää puhelinlaskussa että löytää omia tarpeita vastaavan liittymän. Mitä kalliimmasta liittymästä on kyse, sitä suuremmat säästöt kilpailutuksella voi saavuttaa.
Kilpailuttaminen ei maksa mitään. Samoin puhelinnumeron siirtäminen uudelle operaattorille on maksutonta. Liittymää vaihdettaessa on myös mahdollista ottaa käyttöön uusi puhelinnumero, mutta pääasiassa ihmiset pitävät jo olemassa olevan numeronsa, sillä se on vaivattomampaa.
Miten puhelinliittymät kilpailutetaan?
Nykyään puhelinliittymien kilpailuttaminen onnistuu helposti ja nopeasti netissä. Samoin kuin esimerkiksi lainojen ja sähkösopimusten kilpailuttaminen, myös puhelinliittymien vertailu on yleistä ja onnistuu kätevästi jonkin vertailusivustojen kautta.
Vertailusivustot ovat automatisoineet puhelinliittymien hintatietojen hakemisen, joten vertailussa on mukana eri liittymien ajantasaiset hintatiedot. Liittymien hinnat elävät jatkuvasti, minkä takia liittymä kannattaisi kilpailuttaa vähintään kerran vuodessa.
Kun sopiva liittymä on löytynyt, voi sen tilata saman tien suoraan netissä. Kun tilaus on tehty, uuden operaattorin sim-kortti lähetetään asiakkaalle postitse. Vanhaa liittymää ei tarvitse erikseen irtisanoa, sillä uusi operaattori hoitaa irtisanomisen automaattisesti.
Liittymät voi tietenkin myös vertailla itse tarkistamalla eri liittymät ja niiden hinnat jokaisen operaattorin nettisivuilta. Tämä on toki monimutkaisempi ja hitaampi prosessi kuin vertailusivustojen hyödyntäminen.
Mihin kiinnittää huomiota liittymiä verratessa?
Puhelinliittymien vertailulla voi sekä säästää tuntuvia summia että saada käyttöön omiin tarpeisiin parhaan vaihtoehdon. Puhelinliittymien kilpailuttamisessa ei kannata keskittyä ainoastaan liittymän hintaan, vaan myös sen ominaisuuksiin.
Esimerkiksi jos itselle on tärkeää, että liittymä toimii ulkomailla, on silloin olennaista valita operaattori, jonka kattavuus on hyvä myös ulkomailla. Tällöin kannattaa myös miettiä, haluaako, että liittymään kuuluu tietty määrä mobiilidataa ja puhelut ulkomailla.
Nykyään puhelinliittymät ovat pääsääntöisesti joko 4G- tai 5G-liittymiä. Mikäli kiikarissa on 5G-liittymä, kannattaa ensin tarkistaa, tukeeko oma laite 5G-verkon käyttöä ja kattaako tietyn operaattorin 5G-verkon kuuluvuus oman asuinalueen.
Liittymien vertailussa kannattaa ottaa huomioon ainakin seuraavat tekijät:
- Mitä liittymäpakettiin kuuluu (puhelut, data, tekstiviestit)
- Datan määrä kotimaassa ja ulkomailla
- Netin nopeus
- Kattavuus eri alueilla
- Puhepaketti ja tekstiviestien määrä
- Sopimusmalli ja -ehdot
- Kuinka kauan liittymä on voimassa kyseisellä hinnalla
Kannattaa ottaa huomioon, että usein tarjolla olevat liittymätarjoukset ovat voimassa vain tietyn ajan, joten on tärkeää, että vertailu sisältää ajankohtaiset liittymätarjoukset.
Milloin puhelinliittymiä ei voi kilpailuttaa?
Kuka tahansa voi kilpailuttaa puhelinliittymän. Ainoa este uuden liittymän saamiselle on olemassa olevan sopimuksen määräaikaisuus, sillä asiakas ei voi irtisanoa määräaikaista liittymää kesken kaiken.
Mikäli nykyinen liittymä on voimassa tietyn määräajan, voi liittymän kilpailuttaa vasta, kun määräaikainen sopimus on päättynyt. Yleensä määräaikaiset liittymäsopimukset ovat 1–2 vuoden pituisia.